Om Gyncancerförbundet

Om oss

Gyncancerförbundet är en allmännyttig, ideell organisation för gyncancerdrabbade kvinnor, närstående och andra intressenter. Förbundet är en partipolitiskt och religiöst obunden patientorganisation. Förbundets ändamål: att påverka genom medverkan i beslutsfattande organ som tar tillvara våra medlemmars intressenten att förmedla information att vara synliga att samarbeta med andra organisationer att stärka, hjälpa och inspirera att erbjuda utbildning och stöd till medlemmar att erbjuda fysiska möten, aktiviteter och föreläsningar Gyncancerförbundet har idag 500 medlemmar.

Belinda

Belinda Haraldsson

info@gyncancerforbundet.se

Telefon: ‭072-208 56 30‬

Belinda är född 1971 och bor i Filipstad, Värmland. Glad, optimist, envis, håller på Degerfors i fotboll, Färjestad i hockey, 3 barn, ensamstående, lever livet som en modern hippie, har hund, 2010 vaginal cancer, Administratör till yrket, pratglad, jobbar med mitt tålamod, omogen tävlingsmänniska.

Sekreterare

Loviosa Speks

cristina-gunnarsson

Kassör

Cristina Gunnarsson

cristina.gunnarsson@gmail.com

petra-dahlberg

Ledarmot

Petra Dahlberg

orjanpetra@hotmail.com

Jag kom i kontakt med Gyncancerförbundet när jag drabbades av cancer. Jag var från början medlem och valdes senare in i förbundet. Jag tycker det är roligt och intressant att vara med och påverka och kunna bidra på olika sätt. Jag är även engagerad i Regionalt Cancercenter och Cancerfonden som patientrepresentant.

elenor-ekstrand-ok

Ledamot

Elenor Ekstrand

elenorlantz@hotmail.com

Elenor är ordförande i GCF Örebro och nu även med i förbundsstyrelsen. Hon hade livmoderhalscancer 2013 och är nu friskförklarad, därav hennes stora intresse att vara med att stötta kvinnor i samma sits. Ser sig själv som positiv, levnadsglad och enveten. Hon bor utanför Örebro och har tre barn. Ett av hennes intressen är körsång och hon mår som bäst av långpromenader.

malin-Isudde

Suppleant

Malin Isudde

isudde@gmail.com

maja-hemstrom

Suppleant

Maja Hemström

gcfgavleborg@gmail.com

Maja är från Gävle och 71 år. Är sekreterare i Förbundsstyrelsen, ordförande i GCF Gävleborg. Majas stora intresse är handarbete.

Internrevisor

Ulla Wahlman

E-post: ulla@wahlman.se

Historik

Gynsam – Gyncancerföreningarnas Nationella Samarbetsorganisation bildades den 15 april 2000 med GCF (Gyncancerföreningen) Viola, GCF Musslan och GCF Linnea som medlemsföreningar. Genom samarbetet får medlemsföreningarna större genomslag i gemensamma frågor.

Milstolpar
1994 – GCF Viola i Skåne
1996 – GCF Musslan i Värmland
1996 – GCF Stockholm
1997 – GCF Linnea i Sundsvall
1998 – Arbetsgruppen Groddarna bildades med ekonomisk hjälp från Cancerfonden. Målet var att starta en samarbetsorganisation.
1998 – Stödpersoner utbildas gemensamt för första gången
1999 – Arbetet påbörjas med att ta fram stadgar för den nationella samarbetsorganisationen.
2000 – Gynsam bildas och första riksstämman hålls i Sundsvall.
2004 – GCF Mariarosen i Västerås
2004 – GCF Ada & Beda numer GCF Västra Götaland Göteborg