JUBILEUMSFEST 19 MAJ

Söndagen den 19 maj hade föreningen en jubileumsfest med anledning av att föreningen fyller 20 år.

Under 2003 började planerna ta form om att bilda en lokalförening för gyncancerdrabbade kvinnor. Första årsmötet hölls 2 mars 2004 då föreningen formellt bildades med att den första styrelsen utsågs och föreningens stadgar antogs. Föreningens namn blev Gyncancerföreningen Mariarosen i Västerås med omnejd och blev den 5:e föreningen att ansluta till Gynsam (Gyncancerföreningarnas nationella samarbetsorganisation), som hade bildats år 2000.

Gynsam blev senare Gyncancerförbundet och GCF Mariarosen bytte 2020 namn till Gyncancerföreningen Västmanland för att bättre spegla att upptagningsområdet är hela Västmanland.

Flera av dem som var med från början när föreningen bildades är fortfarande aktiva på olika sätt, t.ex. Maija, Ulla och Elsy.

20-årsjubileet firades med en tre-rätters middag på Rocklunda Bistro i Västerås där 22 medlemmar deltog. Dessutom hade vi besök från Gyncancerförbundets representanter Elenor och Kerstin från vår systerförening i Örebro.

Träffen inleddes med bubbel och mingel med ett stort godisfat.

Innan vi satte oss till bords hedrade vi de medlemmar som inte finns med oss längre med en tyst minut; Anita, Ilmo och tidigare medlemmen Astri.

Under kaffet efter middagen bjöds vi på en underbar musikalisk resa över världen med sång av skönsjungande Freddy Amigo, känd från programmet Talang i tv. Han gav oss exempel på många kända verk från hela världen med medryckande toner som fick flera av oss att ta några danssteg.

Freddy avtackades med blommor och vi uppvaktade även med blommor två av våra medlemmar som fyllde år dagen efter; Saini 95 år och Iris 90 år.

Stort tack till alla för en trevlig eftermiddag och ett extra tack till Freddy som ställde upp med underhållning.

Tack också för bidrag från Gyncancerförbundet som gjorde festen möjlig.

Alla medlemmar och vänner till GCF Västmanland önskas en riktigt trevlig och skön sommar.