VÄLJ LOKALFÖRENING

Kunskapsdagen 22 April

kunskapsdag5

Kunskapsdagen 22 april

En alldeles vanlig helg i Stockholm? Bland tutande bilar och avgaser och stressade människor? Eller en alldeles alldeles underbar lördag med Gyncanceförbundet där drabbade, närstående och stödpersoner samlades för att dela berättelser, inspirera och låta sig inspireras. Som lite extra krydda hade vi bjudit in Thomas Gunnarsson och Mia Thörnblom som också delade sina berättelser med oss. När vi lagt samman våra berättelser hade vi en värdefull skatt med oss att hämta styrka och kärlek ifrån tills vi snart ses igen.

Som om inte det vore nog hade vi med oss en ytterligare en värdefull skatt när vi la oss den kvällen. Vi hade nämligen fått med oss 50 nya medlemmar! Var våra berättelser så fängslande att vi skapade en liten kö utanför Freys Hotel? Nej, men var medlem hade frågat en vän om hen ville bli stödmedlem i Gyncancerförbundet! På vilket sätt är det en skatt? Jo, det är så att när vi är över 500 medlemmar och har 10 lokalföreningar så har vi möjlighet att ansöka om organisationsbidrag. Med de medlen kan vi erbjuda fysiska möten, aktiviteter och föreläsningar både i lokalföreningarna och i förbundet. Vi blir också tillsammans en stark röst i det påverkansarbete som Gyncancerförbundet bedriver för en jämlik vård, för att sprida kunskap inom gyncancerområdet och för att värna kvinnans inre rum! Och för att knyta an till kunskapsdagen så fick vi den här dagen 50 nya vänner att inspireras av och själva inspirera. Är inte det en skatt så vad är?

Du som inte hade möjlighet att vara med denna dag. Bli inte för ledsen för det utan gå in på vår hemsida så kommer du att hitta många aktiviteter under hösten, både i din lokalförening och i förbundet. Föreläsaren Thomas Gunnarsson som vi lyssnade till på kunskapsdagen kommer tillbaka till Stockholm i höst och då ges en ny möjlighet att lyssna på honom. Har du också en vän du kan ringa och fråga om hen vill var med i Gyncancerförbundet som stödmedlem? Nu när du vet att de är SÅ välkomna och så viktiga för oss! Ring upp en vän nu direkt och fråga! Ger massor som du vet och kostar 150 kronor för ett år! (Se separat ruta)

Efter Riksstämman 23 april föreläste Martin Bergö, cancerforskare. Han berättade att hans forskning visar att antioxidanter kan förvärra en cancerdiagnos. Martin var enkel och tydlig i sin presentation och många frågor väcktes. Ska man äta kosttillskott? Vad ska man äta? Och när vet man att man behöver kosttillskott? För att läsa mer om Martins forskning kan ni gå in på https://tidskriften.se/mot-martin-bergo/

Läs andra artiklar