Patientcentrerad vård gav utmärkelse till Karlstad

Gynekologiska onkologmottagningen vid Centralsjukhuset i Karlstad är vinnare av Patientpriset 2020. Utmärkelsen syftar till att lyfta patienter och närståendes upplevelser om bra vård, delaktighet och nöjdhet, samt att uppmärksamma vårdgivare som arbetar personcentrerat och använder arbetssätt som underlättar för patienter och närstående.

Utmärkelsen, som delas ut av Forum för Health Policy, baseras på patienter eller närståendes berättelser om den vård de upplevt, utifrån kriterierna delaktighet, nöjdhet, uppföljning och digitalisering. Gynekologiska onkologmottagningen i Karlstad tog hem 2020 års utmärkelse med följande motivering:

”Gynekologiska onkologmottagningen vid Centralsjukhuset i Karlstad är ett fint exempel där samarbete sker över gränserna, patienten är i centrum, alla läkare är pålästa om patientens tillstånd och de digitala verktygen fungerar. Patienterna vittnar om en verklig patientcentrerad vård, med en koordinerande kontaktsjuksköterska som är spindeln i nätet.”

– Det känns hedrande att få priset och framför allt är det kul att kvinnosjukvården i Värmland uppmärksammas för det goda arbete som görs varje dag. Medarbetarna på gynekologiska onkologimottagningen är oerhört kompetenta och arbetar ständigt med patienten i centrum. Det är rätt medarbetare på rätt plats, säger avdelningschef Helene Johansson Österdahl.

Läs mer om utmärkelsen och se film från prisutdelning på Forum för Health Policys webbplats.
Patientpriset 2020, Forum för Health Policy

På bilden: Anna Hessel, verksamhetschef, Jessica Dahlin, patient, Emma Johansson, barnmorska, Peter Graf, ordförande Forum för Healthpolicy, vid prisutdelningen den 31 augusti. Foto: Catharina Barkman.

oktober, 2020