Ordförande har ordet

EFTER ATT HÄMTAT ANDAN, sorterat tankarna och sammanfattat reflektioner efter viruset som chockerande och overkligt kom in i våra liv vintern -2020, så kan konstateras att vi människorna har saknat varandra (många av oss i alla fall).

Nu bokas resor, man efterfrågar fysiska möten och föreläsningar, trängs på restauranger och konserter. Restriktioner är hävda men då det trevligt att gemene man tar ansvar och håller sig på sin kant vid symptom och att vi fortsätter att tvätta händerna, det är vi väldigt bra på efter den här knepiga tiden.

Visst är det många fördelar med det digitala som vi alla nu fått lära oss mycket mer av, det ska vi inte sticka under stolen med. Men att kunna ses fysiskt ger ju något extra på många sätt och vi är igång och planerar massor av aktiviteter.

Vi på Gyncancerförbundet ser fram emot ett nytt år och möjligheter till nya äventyr tillsammans med er medlemmar. Verksamhetsplanen börjar ta form och det kommer att bli ett spännande och fullspäckat 2022. Mer information finns här på www.gyncancerforbundet.se

Jag vill passa på att informera er om att vi, i förbundet/föreningarna/kontaktpersonerna, gör detta på fritiden. Gyncancerförbundet har ingen anställd som bevakar världsläget, lägger ut aktuella inlägg, svarar på mail och så vidare. Vi lägger mycket tid, själ och hjärta i Gyncancerförbundet, men hinner kanske inte alltid med såsom vi önskar. Vi vill tacka för er förståelse.

Fasta vårdkontakter, hur långt är det möjligt? Olikheterna i vården uti landet; varför fortgår det år efter år? Journalsystem som ser olika ut och inte ”pratar med varandra”. Patientlagen; hur väl fungerar den? Hur följs den upp och vad händer om den inte följs? Det är viktiga frågor som ventileras i landet på hög nivå. Patientföreträdare är rörande överens när man lyssnar och samtalar i exempelvis Patientriksdagens samtalsgrupper. Lite kort om Patientriksdagen kan du läsa om i detta nyhetsbrev.

Saker tas upp, lyfts och blöts och enkäter skickas, men problemen kvarstår. Patientföreningarna måste samverka ännu mer för att väga tyngre i besluten. Det är bara tillsammans som vi kan flytta de riktigt stora stenarna. Vårt förbund är delaktigt och kommer att försöka vara med där det händer i vårt kära Svedala. Ledorden för undertecknad (som inte är förankrat hos någon fler och kommer inte att stå i något protokoll inför 2022) är samverkan, utveckling och medlemsvård.

Tack för att ni är med oss i vårt arbete och gör det meningsfullt!

Var rädda om er!

Belinda Haraldsson