Nyhetsbrev september 2020

Det ni nu ser framför er kära medlemmar är förbundets första nyhetsbrev. Vi har som förhoppning att skicka ut en kort information om vad som är aktuellt och lite övrig information som kan vara till nytta för er som medlem. Hur många gånger den kommer att komma ut till er, är i dagsläget inte fastställt. Det är viktigt att vi försöker få alla medlemmar att uppge sina mailadresser. Vi har möjlighet att skicka vanlig snigelpost, men vi vill försöka att dra vårt strå till stacken för miljön och hålla nere på pappersförbrukningen. Det är också arbetskrävande att skicka ut per post.

I rådande ansträngda Corona tider tror jag att det är viktigt att vi alla jobbar tillsammans för att minska smittspridningen och underlätta arbetsbördan för våra hjältar inom sjukvården. Människan får sig nu en liten lektion i att lägga egoismen åt sidan. Tänker på er alla Gyncancerdrabbade kvinnor och närstående som nu står inför, eller befinner er i behandling, Ni har inte bara diagnosen och sjukdomen i sig att brottas med utan också oron för pandemin. Besök brukar vara en stund som inger hopp och underbar glädje, som är så viktigt.  Till er alla, kämpa på, försök att använda facetime, skype, teams och andra plattformar för att få se, höra deras röster och vara med i vardagen. Som så många gånger förr i vår historia så är det många som önskar vinning för egen del både ekonomiskt och åsiktsmässigt när motgångar får fäste, på hur skulle vi gjort, varför gjordes inte det osv. Personligen har jag förtroende för våra myndigheter och sjukvård hur dom har hanterar krisen. Ett orosmoln dock, att återbesök och viss screening skjuts fram i tiden, inte bra.

Gyncancerförbundets styrka och signum är och har alltid varit fysiska möten. Vi har ett fullspäckat preliminärt aktivitetsprogram, som många av er kan få ta del av, då det är utspritt i vårt fantastiskt fina avlånga land. Många av oss vill tex inte bara lyssna på professionen och (cancerprat) vi vill ta till vara på Livet Efter och få inspiration till att njuta av livet som det ser ut precis nu. Att vi kan erbjuda föreläsningar med bla Mia Törnblom och Annica Östberg och må bra dagar känns helt rätt medlemsvård. Se mer under – Aktiviteter 2020.

Vi jobbar på med hemsidan och facebook, undertecknad önskar sig mer kompetens gällande dom bitarna, så är inte fallet i dagsläget. Jag har även mycket att lära på olika plan när det gäller styrelsearbete, tack för all hjälp och stöttning. Tycker ändå att vi fått till en fin hemsida som tilltalar visuellt, lite pyssel kvarstår.  Hör av er med tankar och åsikter eller inte minst om ni vill hjälpa till att göra Gyncancerförbundet till en mötesplats för alla som värnar om kvinnans inre rum. Kram om med hopp att vi ska kunna mötas till hösten.

Belinda Haraldsson, Ordförande i Gyncancerförbundet

Gyncancerförbundets Riksstämma

Information från patientorganisationen som fyller 20 år detta annorlunda och märkliga pandemi år!

Vi kan lova att det ska firas, men då ska vi vara fler än 50 personer. Vi får tålmodigt vänta på att åter mötas i skratt, härliga samtal, minnen och framtidstro.

Riksstämman är bokad till 27 september kl 10,00, tyvärr kan vi inte fysiskt njuta av kungliga huvudstaden Stockholm i år. Den kommer genomföras digitalt. Vi har skickat ut sedvanliga stämmohandlingar till lokalföreningarnas ordförande. Handlingarna är även tillgängliga här på hemsidan >>
Du som inte har tillgång till internet, hör gärna av dig till någon i styrelsen, så skickar vi dessa per post.

Tillsammans kan vi göra skillnad, känna gemenskap och mötas i glädje och sorg.

Kostnadsfria föreläsningar för våra medlemmar

Vad händer hos Bäckencancer Rehabiliteringen?

oktober, 2020