GCF + Nätverket mot Gynekologisk Cancer

Sverige finns det två föreningar som riktar sig till drabbade av gynekologisk cancer och deras närstående. Det är vi Gyncancerförbundet och så är det vår systerförening Nätverket mot gynekologisk cancer. Föreningarna jobbar rätt olika och man kan med fördel vara medlem i båda. Nätverket mot gynekologisk cancer är en nationell förening som inte har några lokalföreningar, och jobbar förutom med digitalt stöd till drabbade och närstående mycket med vårdpåverkan, debatt och kunskapsspridning till exempel genom alla webbinarier. Vi i Gyncancerförbundet har lokalföreningar och satsar på fysiska träffar. Som ni kan se så kompletterar föreningarna varandra mycket bra. Nätverket har i november både en digital Systerträff för drabbade och en träff för Närstående. Du hittar dem i deras kalender. Du bara klickar på länken för mer info och anmälan. På deras Youtubekanal Nätverket mot gynekologisk cancer hittar du alla inspelade webbinarier och patientfilmer. Om du är inne på Facebook sök på Nätverket mot gynekologisk cancer så hittar du både deras FB-sida och den slutna gruppen där du hittar över 800 medsystrar. Det finns en sluten grupp för närstående också. De jobbar hårt med politisk påverkan nu för ”Ett Sverige fritt från livmoderhalscancer”. Läs mer på deras hemsida Gyncancer.se

juni, 2022