Må-bra-helg!

Två Må-bra-helger har gått av stapeln.

Tack vara stöd från Cancerfonden har vi fått chansen att erbjuda våra medlemmar två dagar med mindfulness, spa, promenader och umgänge med andra medlemmar. En tid för reflektion och återhämtning.

Först ut var Arken Spa i Göteborg 26 – 27 mars och därefter Selma Spa 30 april -1 maj.

Förutom besök på hotellens spaavdelning har vi även guidats av Camilla Malmborg som till vardags arbetar som polis men som också har flera instruktörsutbildningar kring mindfulness, är diplomerad stresspedagog med kognitiv inriktning och har läst Psykosocial arbetsmiljö vid Umeå Universitet m.m.

Camilla gav oss en inblick kring medveten närvaro och berättade även om vikten kring massage, om hur det kan bidra till att kroppens nivåer av stresshormoner sänks och hur beröring/massage frigör oxytocin som ibland brukar kallas vårt ”lugn- och ro hormon”.

Under våra dagar fick vi pröva på olika övningar i form av mindfulness, bl.a. den som beskrivs enligt nedan.

Sitt på en stol eller till exempel på en kudde på golvet med benen i kors. Lägg gärna kuddar under knäna om knäna inte når ned till golvet. …

Rikta uppmärksamheten på andningen. …

Känn var du har andningen, i bröstet eller magen. …

Du upptäcker att det finns fullt av tankar, det är helt normalt.

Camilla pratade också om hur mindfulness gör oss mer medvetna och hjälper oss att fatta klokare beslut vad gäller vår hälsa och hur vi vill leva våra liv. Mindfulness minskar på stresshormonet kortisol genom effekt på hypofys och binjurar. Mindfulness ger även bättre och snabbare återhämtning.

Vi fick information om att Karolinska Institutet som medicinskt universitet erbjuder en kurs om 7,5 p om Mindfulnessbaserad stresshantering.

Mindfulness innefattar både fokuserad och öppen uppmärksamhet.  Camilla pratade om hur den fokuserade uppmärksamheten koncentreras i andning, förnimmelser i kroppen, ljud och tankar och hur den öppna uppmärksamheten inkluderar även känslan av närvaro i sig, oberoende av de olika förnimmelserna.

Vi tror att vi sått ett litet frö att använda mindfulness i vardagen men framförallt var vår intention att medlemmarna efter helgen skulle få känna sig utvilade och bara ha det bra.

Genom dessa rader vill vi bara säga att vi ser fram emot nästa Må-bra-helg och nya möten med våra medlemmar.

Millan, Petra och Camilla

   

   

Kalender

juni, 2022

X
X